language

Upišite traženi pojam

Nostalgičan prikaz najrasprostranjenijeg tabua

Gliptoteka HAZU poprište je trenutno najprovokativnije, a ujedno i “obične” izložbe o najrasprostranjenijem kulturološkom tabuu današnjice – pušenju. Zanima li vas priča o fenomenu pušenja na prostoru Hrvatske ispričana kroz atraktivne eksponate, svakako požurite jer izložba završava već 11. studenoga.

Priča o jednom od najučestalijih tabua današnjice, koji je “zarazio” i veliki broj Hrvata, glavna je tema jedne od trenutno najprovokativnijih multimedijalnih izložbi u Zagrebu. Riječ je o izložbi “Kultura pušenja – Od tabua do tabua” koja je u prostorima Gliptoteke Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti otvorena do 11. studenoga.

Izložba kroz više od 200 eksponata, plakata, fotografija i filmova prikazuje cjelovit “duhanski put” u Hrvata – od trenutka liberalizacije konzumiranja duhana koju je sredinom XIX. stoljeća proveo car Franjo Josip I., preko stasanja duhanske industrije i stvaranja fenomena pušenja kao izraza svojevrsne slobode, pa do današnjih zabrana, čak i tabua vezanih uz pušenje.

Posjetiteljima izložbe tematski je i vremenski prikazan put popularnosti duhana na ovim područjima i to kroz različite oblike predstavljanja – od plakata kojima se reklamiraju cigarete, preko stare ambalaže i vrsta duhana kojih se današnji pušači samo sjećaju, pa do stvarnog fenomena zadimljenih hrvatskih kavana u čijim su maglovitim ozračjima uživale brojne slavne ličnosti. Ne samo domaće, poput političara i pjesnika, već i inozemna imena poput Orsona Wellsa, strastvenog pušača i miljenika Zagreba.

Tijekom minulih stoljeća kult duhana i cigareta protkao je svakodnevan život Hrvata, a porastom duhanske industrije i prodaje cigareta stvorene su i neke marketinške poruke koje se i danas rado spominju. Jedna od njih svakako je ona “S cigaretom nisi sam” što je postala sinonim za cigaretu York koja se i danas proizvodi, a ta je marketinška poruka vidljiva na originalnom  “Plakatu York” s početka osamdesetih godina prošlog stoljeća. Iz vremena kada su se duhan i mediji – voljeli.

Naravno, to je tek mali dio ove izložbe, koja podsjeća koliko je duhan u suvremenom svijetu istovremeno rasprostranjen, popularan, ali medijski danas vrlo tabuiziran.

01.11.2012.