language

Upišite traženi pojam

Predmet bez dostojanstva

Skulpture iz serije Interscapes s početka devedesetih godina prošlog stoljeća te multimedijske instalacije iz serije Collectors nastale početkom 2000. godine dio su opusa nazvanog “Predmet bez dostojanstva” koji će posjetitelji Muzeja suvremene umjetnosti moći vidjeti sve do 2. rujna, a riječ je o djelima iz donacije međunarodno priznate umjetnice Dube Sambolec.

Propitivanje vizualne percepcije trodimenzionalne skulpture, multimedijske instalacije na temu društvenih, filozofskih i umjetničkih pitanja još od sedamdesetih godina prošlog stoljeća zaokupljaju međunarodno priznatu umjetnicu Dubu Sambolec, čija djela posjetitelji Muzeja suvremene umjetnosti mogu razgledati sve do 2. rujna.

Izložba nosi naziv “Predmet bez dostojanstva”, a sadrži petnaest instalacija nastalih od 1993. do 2005. godine za vrijeme njezina boravka u Norveškoj.

Riječ je o vrijednoj donaciji koju je Duba Sambolec, inače slovenska umjetnica koja živi na relaciji Ljubljana – Oslo, darovala zagrebačkom MSU-u 2007. godine. Sličan opus Zagrepčani su mogli vidjeti 1998. godine kada je izložba, nazvana “Razdvojene zone”, bila postavljena u galerijskom prostoru na Katarininom trgu i u Gliptoteci HAZU. Za ovu su izložbu dodane i multimedijske instalacije iz serije Collectors nastale početkom 2000. godine, koje je umjetnica također donirala MSU-u 2007. godine.

Duba Sambolec rođena je u Ljubljani 1949. godine, gdje je 1975. godine završila Akademiju likovnih umjetnosti. U Norvešku odlazi 1992. godine i ondje je radila kao profesorica likovne umjetnosti i pročelnica Odsjeka za kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Trondheimu, a od 1998. godine i kao profesorica na Nacionalnoj akademiji likovnih umjetnosti u Oslu.
Tijekom bogatog stvaralačkog iskustva prošla je kroz nekoliko različitih faza propitivanja umjetnosti. Početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća stvarala je skulpture u kojima spaja materijale kontrastnih svojstava (olovo, bitumen, vosak, mjed), što simbolizira klasičan kontrast osnovnih životnih principa – teško/lako, muško/žensko, meko/tvrdo... Tijekom devedesetih godina radi instalacije velikih dimenzija, znane kao serija Interscapes, koje karakterizira suodnos između skulptura, predmeta i promatrača.

Iako su ova djela već predstavljena, čak i oni koji su ih vidjeli iznenadit će se novim pogledom na njih, jer prostor novoga MSU-a, koji je otvoren krajem 2009. godine, cijelom opusu daje posve novo, suvremenije okruženje.

Osim djelovanja u Norveškoj i Sloveniji ova je umjetnica međunarodnu reputaciju stekla sudjelujući na brojnim svjetskim izložbama te prestižnim međunarodnim smotrama poput Venecijanskog bijenala i Bijenala u São Paolu. Hrvatska publika prati njezin rad gotovo od njenih prvih umjetničkih koraka, a posebno nakon 1979. godine kada je njezina izložba u zagrebačkoj Galeriji Studentskog centra proglašena jednom od prijelomnih u afirmiranju postmoderne skulpture u Hrvatskoj.

01.08.2012.